The 66 EQUILIBRIUM

Santai-Lepak-Rileks

5:22 AM

tahukah kita bahawa

ditulis daripada Abd Halim Bin Mohd Said

Mitsubishi & Kaitan dengan Perang Dunia Ke 2

Jika kita lihat di Malaysia, kita hanya mengetahui bahawa Mitsubishi adalah jenama sebuah kereta tp hakikatnya....

Semasa Perang dunia ke-2, Mitsubishi mengilangkan pesawat, di bawah arah Jiro Horikoshi. Mitsubishi Zero adalah pesawat perang Mitsubishi pertama dalam perang dunia ke 2.Pesawat ini digunakan untuk mengebom kapal Pearl Harbor pada 7 Disember 1941.

Mitsubishi juga membina pesawat pengebom yang paling terkenal di Jepun , seperti mitsubishi G3M, mitsubishi G4M, mitsubishi Ki-21, dan mitsubishi Ki-67. Semasa 1930s, Mitsubishi juga telah membina Pesawat perang berenjin tunggal iaitu mitsubishi Ki 35.

Samsung & kaitannya dengan Menara Pertama Berkembar Petronas, Menara Taipei 101, dan Menara Burj Dubai

Pada tahun 1990 an Samsung dilihat sebagai satu buah perbadanan antarabangsa. Bukan sahaja ia memperolehi satu jumlah perniagaan di luar negara, tetapi juga bermula mendahului laluan dalam komponen elektronik tertentu.

Samsung Construction Branch telah dianugerahkan suatu kontrak untuk membina satu daripada dua Menara Berkembar Petronas di Malaysia, Taipei 101 di Taiwan dan Burj Dubai di Emiriah Arab Bersatu yang adalah struktur paling tinggi pernah dibina

Nokia & kaitannya dengan kertas dan getah

Kalau Nokia, pasti anda anda tahu ia adalah jenama telefon bimbit pada masa kini, tetapi pada masa dahulu Nokia ialah...

Nokia: sejarah bermula pada 1865 apabila jurutera Fredrik Idestam menubuhkan satu kilang kisar kayu pulpa di Tampere, Finland untuk pembuatan kertas. Pada 1868, Idestam membina satu buah kilang kedua dekat bandar Nokia, lima belas kilometer barat Tampere berhampiran sungai Nokianvirta yang telah sumber lebih baik untuk pengeluaran kuasa hidro. Pada 1871, Idestam, dengan bantuan bagi sahabat karibnya Leo Mechelin menamakan semula firmanya kepada satu syarikat saham, dengan nama Nokia Company, nama ia adalah masih dikenali pada hari ini.

Selain itu, di awal bagi abad yang ke-20, Finland Rubber Works, pengeluar bagi kasut pelapis dan produk getah lain, menubuhkan kilang-kilangnya dan menggunakan Nokia sebagai jenamanya.

5 MaklumBalas:

Selamburb said...

fuhh...btol2 sejarah ni..

pauhputik said...

owh camnie upenya sejarahnya benda alah nie... x penah plak aku tahu...pape pon fakta nie menarik...

Abd Halim Bin Mohd Said said...

tu la pasal, aku pun baru taw gak snanye, lecturer aq bg taw, sebab tu aq tulis ni.

dylla fadzil 小草莓 said...

mcm tgh study sejarah pun ada bila baca.

Anonymous said...

wahh...
bruku tahu..
rupanya brand tu bkn apa buat apa yg aku tahu skrg ni.
hehehe.