The 66 EQUILIBRIUM

Santai-Lepak-Rileks

2:54 PM

Best Software I Used for My Laptop

ditulis daripada Abd Halim Bin Mohd Said


aku nak cerite perkara ni pun sebenarnyer sebab dah xde idea nak bubuh dalam belog aku ni.jd aku terpakse menciplak idea daripada rakan blogger iaitu saudara adol (http://www.naxious.com).
bende yang hampir sama tapi x serupa.

ok lah, 1st sekali apa yang aku nak cerite berkenaan dengan operating system (OS).apa bendenye OS ni?.OS ni alah satu program yang membolehkan pengguna berkomunikasi dgn komputer atau program perantaraan untuk menghubungkan software dan hardware.Contohnya Windows XP,Vista dan yang terbaru Windows 7.

selain Microsoft , ada lagi OS lain iaitu Linux Ubuntu (kalu x silap aku la kowt) nak tau apa yang ada dalam Linux tanyelah saudara joe (http://www.masih-belum-sempurna.blogspot.com )

Apple pun ada OS yang dinamakan Mac OS X Leopard (latest OS agaknyer),ni bapak mahai wei, harga sebijik laptop ni boleh beli motor baru.

ok la, gunekan yang murah asalkan buleh wat keje.
aku pakai Windows Vista Ultimate, berat gle OS ni klu stakat RaM 2 GB je, mampu bernafas keletihan je la.



macam ni la interface Windows Vista Ultimate , lawa la tp berat.


perlindungan daripada penyakit laptop ni perlu juga diambil berat. Gunelah anti-virus
Tgok anti-virus jugak, klu free anti-virus kurang la sikit perlindungan tu, tp bolehla nak pakaikan.yang aku tau free antivirus ni macam AVG, Avira (payung merah) dan lain2 la.

aku pakai AVG free edition version 8.5 (nak pakai yang beli punye anti-virus,tggu aku wat master InsyaAllah baru aku beli untuk melindungi segala projek master aku daripada dibaham virus!!!) Yang bestnye avg ni, interfacenya simple,senang nak pakai la dan mesra pengguna.





interface AVG yang mesra pengguna

Untuk downlaod manager pulak aku gunekan SpeedBit Download Accelerator Plus (DAP) free edition punye.kekadang slow gak, jadi kerja mendownload automatik diambil alih oleh Mozilla Firefox klu DAP x mampu memecut untuk memuat turun. tu yang best 2 gune DAP.




Download Acclerator Plus sedang memecut

Untuk youtube, aku gunekan SpeedBit Video Accelerator, untuk kurangkan buffering semasa video youtube tgh loading.







Dan akhir sekali, internet browser yang aku gunekan untuk mengakses laman sesawang sedunia atau ringkasya WWW-World Wide Web ialah Mozilla Firefox sebagai primary internet browser dan bile Wifi Slow dan aku kena cari maklumat untuk membuat assignment, aku gunekan Safari web browser (bila terdesak sahaja-kebarangkalian untuk safari web browser ini laju bile wifi slow adalh 40% sahaja dan kekadang x berfungsi langsung).







mozilla firefox & safari

2 MaklumBalas:

Anonymous said...

wei, letak interface pada os akan beratkan lagi system dalam komputer, aku x suka sangt interface sekadar nak lawa, berat, better guna yg asal.. Nanti aku post lagi kat blog aku apa yg menyebabkan komputer jadi lambat... huhuhu just for your information.. thanks for visiting my blog...

Nadnod Azizan said...

hoola.. haha ^^ salam singgah dan sengaja meninggalkan tapak di sini